بررسیشاخصه های رمانتی سیسم در ادبیات مقاومت با تکیه بر اشعار قیصرامین پور، سید حسن حسینی،سید علی موسوی گرمارودی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زهرا ویسی حبیب اباد
- استاد راهنما عبدالله حسن زاد? میرعلی یدالله شکری یدالله یدالله
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده: مکتب ادبی رمانتیسم در اواخر قرن هجدهم، در ادبیات ظهور کرد. از ویژگی های این مکتب، طبیعت گرایی، آرمانگرایی، آرمانشهری، فردگرایی، عشق، عاطفه و احساس، وطن گرایی، بازگشت به کودکی و غم و اندوه در نزد رمانتیک ها بود. در اواخر قرن نوزدهم و به سبب گسترش ارتباط شرق با غرب، نویسندگان و شاعران فارسی به ویژه شاعران مقاومت و پایداری از این مکتب ادبی متأثر شدند. می توان گفت این کلمه به معنای خاص خود، از زمان مشروطه آغاز شد و تا قبل از سال 1320 شاعرانی چون محمّد تقی بهار، عارف قزوینی، میرزاد? عشقی، سیّد اشرف الدین قزوینی و فرخی یزدی به سرودن آن پرداختند. در شعر نو، سرودن شعر مقاومت با نیما یوشیج آغاز شد، از سال1332- 1357 شاعران شعر مقاومت با توجّه به نابسامانی سیاسی و اجتماعی جامعه به سرودن آن پرداختند از جمله: نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالت، احمد شاملو، سیاوش کسرایی را می توان نام برد. امّا شعر مقاومت شعری است که ناشی از ظلم و استبداد طبق? حاکم و متجاوز به حقوق مردم می باشد. از شاعران مقاومت و پایداری در زمان انقلاب و پس از آن می توان به قیصر امین پور، سیّد حسن حسینی و سیّد علی موسوی گرمارودی اشاره کرد. این شاعران در آثار خود به صورت ناخودآگاه با دیدگاهی رمانتیک به موضوعات مختلف پرداخته اند و ویژگی های رمانتی سیسم مانند، آزادی، آرمانگرایی، عشق، عاطفه و احساس، طبیعت گرایی، آرمان-شهری در آثار آنان تجلّی یافته است. به همین سبب در این پژوهش، برخی از مجموعه های، قیصر امین پور، سیّد حسن حسینی و سیّد علی موسوی گرمارودی به عنوان سرآمدان رمانتیسم مقاومت و پایداری، مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.
منابع مشابه
بررسی تلمیح در اشعار سید علی موسوی گرمارودی و محمدعلی معلم دامغانی
موسوی گرماوردی و معلم دامغانی تلمیخات را با انگیزههایی چون روایت داستانهای دینی و تاریخی، سیاسی و یا بیان افکار و عقاید خود به کار گرفتهاند و بر آن بودهاند تا شعر را به عنوان منبع آگاهی برای مردم زمانه ارایه دهند. یافتههای این تحقیق که به شیوۀ کتابخانهای و اسنادی و به روش تحقیق توصیفی انجام یافته است، بیانگر آن است که درصد استفاده موسوی گرمارودی در اشعارش از تلمیحات بیشتر بوده است؛ موسو...
متن کاملبررسی تلمیح در اشعار سید علی موسوی گرمارودی و محمد علی معلم دامغانی
موسوی گرماوردی و معلم دامغانی تلمیخات را با انگیزه هایی چون روایت داستان های دینی و تاریخی، سیاسی و یا بیان افکار و عقاید خود به کار گرفته اند و بر آن بوده اند تا شعر را به عنوان منبع آگاهی برای مردم زمانه ارایه دهند. یافتههای این تحقیق که به شیوۀ کتابخانهای و اسنادی و به روش تحقیق توصیفی انجام یافته است، بیان گر آن است که درصد استفاده موسوی گرمارودی در اشعارش از تلمیحات بیشتر بوده است؛ موسو...
متن کاملفلسطین در شعر سیّد علی موسوی گرمارودی و علی فوده
در برهة کنونی تحت تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی مردمان مشرقزمین، ادبیّات مقاومت به عنوان شاخهای از ادبیّات متعهّد - که در نتیجة عواملی چون ظلم، تجاوز، استبداد، اختناق و دیگر مسائل شکل گرفته و دلاوریها و پایداریهای مبارزان را ثبت نموده - در ادبیّات زبانهای گوناگون جایگاه ویژهای یافته است که از برجستهترین نمونههای آن، ادبیّات مقاومتِ فلسطین است. ادبیّات کسانی که پرداختن به مقاومت فلسطین، مهمترین ...
متن کاملآشنایی زدایی و کارکرد آن در اشعار نصرت رحمانی و علی موسوی گرمارودی
آشنایی زدایی (غریب سازی) یکی از شگردهای آفرینش شعر و از مباحث مهم نقد ادبی معاصر است که نخستین بار توسط فرمالیست ها (صورتگرایان) روس مطرح شد. آنها اعتقاد داشتند استفاده مکرر از واژگان و ترکیبات کهن در شعر، از ارزش و زیبایی متن کاسته و انگیزه مخاطبِ شعر نیز از آن سلب خواهد شد. به همین دلیل آنها بحث آشنایی زدایی را مطرح کردند و هدف اصلی آن را جلوگیری از تکرار و ابتذالِ واژگان، ترکیبات و تصاویر کلیش...
متن کاملآشنایی زدایی و کارکرد آن در اشعار نصرت رحمانی و علی موسوی گرمارودی
آشنایی زدایی (غریب سازی) یکی از شگردهای آفرینش شعر و از مباحث مهم نقد ادبی معاصر است که نخستین بار توسط فرمالیست ها (صورتگرایان) روس مطرح شد. آنها اعتقاد داشتند استفاده مکرر از واژگان و ترکیبات کهن در شعر، از ارزش و زیبایی متن کاسته و انگیزه مخاطبِ شعر نیز از آن سلب خواهد شد. به همین دلیل آنها بحث آشنایی زدایی را مطرح کردند و هدف اصلی آن را جلوگیری از تکرار و ابتذالِ واژگان، ترکیبات و تصاویر کلیش...
متن کاملباستان گرایی (آرکائیسم) در اشعار نصرت رحمانی و علی موسوی گرمارودی
یکی از شیوه های آشنایی زدایی و برجسته سازی کلام در نظر منتقدان فرمالیسم، استفاده از واژه ها و عبارات کهن است که در نقد ادبی به باستان گرایی (آرکائیسم) معروف است. کاربرد بجا و مناسب باستان گرایی، علاوه بر تعالی شعر، باعث اعجاب و التذاذ مخاطب نیز می شود. نصرت رحمانی و علی موسوی گرمارودی از این شگرد زبانی به نحو چشمگیری استفاده نموده و علاوه بر زیبایی، زبان شعر خود را نیز تشخص بخشیده اند. گفتنی اس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023